13. sang, linje 73-162
Overskrift til afsnittet: Ithaka
O sejles hjem sovende af faiakerne.
Ithaka beskrives: Grotte med to indgange, én til mennesker, og én til guder. Der er klipper ved stranden som skærmer øen, oliventræer, der er nymfer med pænt hjem, der er kilder, der er en havn, der er honningbier.
O bliver sejlet hjem sovende, for at vise at hans kvaler er ovre à han behøver ikke kæmpe mere, nu kan han slappe af. Det siger også noget om at det har været en udmattende, hård tur. O føler sig tryg. Han har fortjent en let hjemkomst.
Det at faiakerne sejler O hjem siger at de er gavmilde, hjælpsomme, allierede (gode mod O), barmhjertige, venlige, religiøse (græske guder). Deres tro gør at de fremstår civiliserede.
Ithaka er positivt beskrevet, dejligt sted, hjem. Mange ressourcer på øen (oliven, kilder, honning), det er en beskyttet ø (fysisk = klipper, mentalt = guderne har sin egen indgang til øen = beskyttet af guderne)
civiliseret frodigt à Naturen er blevet tæmmet i modsætning til kykloperne igen. Det er et mellemstadie fra det uciviliserede frodige i naturen han kommer fra. Civiliseret frodigt = civiliseret samfund (deres havn er også et eksempel på deres civilisering). Ithakas beboere er troende.
Vand = renhed, genfødsel, ro, liv.
Oliventræer = mad, fred, klogskab. Athene (som er Odysseus’ skytsgudinde)
Analyse af afsnittet om Zeus og Poseidon
Zeus:
* Gudernes konge
* Gud af torden/himlen
* Hjælper O
* Giver Poseidon lov til at hævne sig på faiakerne som hjælper Odysseus hjem, men foreslår en anden måde end Poseidon.
* Respekt for P (gensidig respekt)
* Opfattes som den vise
Poseidon:
* Gud af havet
* Vred på O, som blindede Polyfemus
* Træt af, at Z hjælper O.
* Har respekt for Z (gensidig respekt)
* Opfattes som barnlig, ilter.
Vi kan se at de er guder ved deres kræfter (Zeus foreslår P at han forstener skibet), de beskrives som hhv. Tordenssky-samler og jordskælvsdrot.
De har også menneskelige egenskaber; hævn, har brug for at få afløb for deres vrede.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar